Keiga
Blogs over het onderzoek en restauratieproces

Neem een kijkje achter het scherm van Keiga

Het kamerscherm wordt momenteel gerestaureerd en tegelijkertijd onderzocht, voordat het een prominente plek krijgt in de Japan-opstelling in Wereldmuseum Leiden. Conservator Oost-Azië Daan Kok en Research Associate RCMC/Japan Davey Verhoeven bloggen over hun bevindingen tijdens het onderzoek en restauratieproces. Houd deze pagina maandelijks in de gaten voor nieuwe blogs.

Blogpost 011: Nieuwe materialen, afronding restauratie en web app!

Na twee intensieve jaren is de eindfase van de restauratie aangebroken. Het opnieuw monteren van het scherm is de klus waarin alle voorbereide materialen samenkomen.

Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.

scherm-bij-restorient
scherm-bij-restorient

Na twee intensieve jaren is de eindfase van de restauratie aangebroken.

Link

Blogpost 010: Belangrijke stappen in het herstel van de zijde en de blauwe elementen

In het afgelopen half jaar is enorme voortgang geboekt met de restauratie van het Keiga kamerscherm. Zowel in Leiden als in Kyoto zijn vele uren besteed aan het invullen van ontbrekende stukken zijde en het prepareren van het nieuwe scherm. 

Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.

Keiga kamerscherm restauratie - Museum Volkenkunde - Leiden
Keiga kamerscherm restauratie - Museum Volkenkunde - Leiden

In het afgelopen half jaar is enorme voortgang geboekt met de restauratie van het Keiga kamerscherm.

Link

Blogpost 009: Restauratie update april 2020 (2/2)

De stappen die zijn uitgewerkt in blogpost 008 hadden voornamelijk betrekking op het demonteren en verwijderen van materialen. In deze blogpost 009, deel 2 van 2, gaat het over repareren, invullen, opbouwen...  

Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.

verwijderen tijdelijke steunlaag
verwijderen tijdelijke steunlaag
Repareren, invullen, opbouwen... 
Link

Blogpost 008: Restauratie update april 2020 (1/2)

Na verschillende blogposts over wat er op het scherm staat, is het tijd voor een update over het daadwerkelijke scherm zelf. Veel van onze lezers vragen zich af hoe de restauratie vordert. 

Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.

paperassen
paperassen
Hoe de restauratie vordert...
Link

Blogpost 007: De reis van het Nederlandse handelsschip Marij & Hillegonda naar Nagasaki in 1836

Kijkend naar de verschillende schepen op het kamerscherm van Kawahara Keiga springt één schip meteen in het oog. Dat is het Nederlandse handelsschip Marij & Hillegonda dat voor anker ligt. 

Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.

Marij en Hillegonda
Marij en Hillegonda
Het Nederlandse handelsschip Marij & Hillegonda
Link

Blogpost 006: De Chinese wijk (Tôjin yashiki)

Door de prominente weergave van Deshima en de Nederlandse vlaggen op het kamerscherm, lijken we vaak te vergeten dat er ook Chinese handelaren aanwezig waren in Nagasaki.

Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.

De Chinese wijk
De Chinese wijk
Chinese handel in Nagasaki
Link

Blogpost 005: Deshima, de Nederlandse handelspost

Een belangrijke locatie afgebeeld op het kamerscherm van Keiga is de Nederlandse handelspost (ook wel: factorij) die op het kunstmatige, waaiervormige eilandje Deshima gesitueerd is.

Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.

Deshima op Keiga scherm
Deshima op Keiga scherm
Een belangrijke locatie afgebeeld op het kamerscherm van Keiga is de Nederlandse handelspost.
Link

Blogpost 004: De unieke positie van Nagasaki als internationale handelsstad

Als je kijkt naar het kamerscherm van Keiga valt het direct op dat Nagasaki een echte havenstad is. Wat kunnen we nog meer over deze havenstad vertellen?

Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.

Blog 004, Kawahara Keiga
Blog 004, Kawahara Keiga
Nagasaki als internationale handelsstad
Link

Blogpost 003: Restauratie en onderzoek: eerste resultaten

De restauratie van het kamerscherm door Keiga is eindelijk van start gegaan en de eerste resultaten zijn binnen.

Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.

Japans kamerscherm - Museum Volkenkunde
Japans kamerscherm - Museum Volkenkunde
De eerste resultaten van de restauratie en het onderzoek zijn er.
Link

Blogpost 002: Kawahara Keiga, de natuur en cultuur van Japan in beeld

Om meer inzicht te krijgen in de oorsprong van het kamerscherm weiden we in de tweede blog verder uit over de schilder ervan, Kawahara Keiga.

Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.

Huis in aanbouw, Kawahara Keiga,1823-1829
Huis in aanbouw, Kawahara Keiga,1823-1829
De natuur en cultuur van Japan in beeld
Link

Blogpost 001: Een kijkje achter de schermen

Welkom op deze blog waar de komende maanden meer en meer nieuwe informatie te vinden zal zijn over de voortgang van de restauratie van het ‘Keiga kamerscherm’.

Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.

Keiga
Keiga
Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki
Link

Meer over het kamerscherm

Conservatoren troffen het unieke kamerscherm Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga (c.1786-c.1860) aan in privébezit. Op het scherm zijn prachtige details te zien, waaronder het Nederlandse schip Marij en Hillegonda dat slechts eenmaal naar Japan zeilde. De voorstelling toont de baai van Nagasaki met daarin de Nederlandse handelspost op het eilandje Deshima in 1836. De Nederlanders waren sinds 1639 de enige Europeanen die toestemming hadden om handel te drijven met Japan.

Nederlandse handelspost op het eilandje Deshima

Het kamerscherm Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki is geschilderd op zijde vanuit een vogelvluchtperspectief. Het omvat acht panelen met een totale afmeting van 171 cm hoog bij 470 cm breed en dateert van circa 1836. In die tijd dreven de Nederlanders vanaf het kunstmatige eilandje Deshima als enige Europeanen handel met Japan. Op het scherm is prominent het Nederlandse schip Marij en Hillegonda te zien, dat slechts eenmaal - in 1836 - naar Japan zeilde. Het scherm is hoogstwaarschijnlijk geschilderd in opdracht van een welgestelde bewoner van Deshima. Maar ook de Chinese handelspost, inclusief twee jonken die voor anker liggen, is in groot detail geschilderd. Het werk is voorzien van de signatuur ‘Keiga’ geschreven in Japanse karakters, met daarbij een rood zegel met zijn roepnaam ‘Tojosky’ in alfabet.

Fotograaf zonder camera

Kawahara Keiga wordt vanwege de nauwkeurige detaillering in zijn werk ook wel ‘fotograaf zonder camera’ genoemd. Met zijn rijke oeuvre heeft hij de Japanse natuur en cultuur kleurrijk in beeld gebracht, vooral in opdracht van onderzoekers zoals Dr. Philipp Franz von Siebold (1796-1866). Keiga had het uitzonderlijke voorrecht Deshima vrijelijk te mogen betreden, waardoor hij ook de Japans-Nederlandse betrekkingen visueel kon vastleggen. Dat gaf hem tevens toegang tot Europese schildertechnieken zoals perspectieftekenen, wat hij in het scherm op meesterlijke wijze toegepast heeft.

Kamerscherm - Deshima, de Nederlandse handelspost

Met dank aan

Deze aankoop werd gedaan met steun van Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, de VriendenLoterij en de Vrienden van Wereldmuseum Leiden.

De restauratie is mogelijk gemaakt dankzij het TEFAF Museum Restoration Fund, Dutch Culture, Shared Cultural Heritage en vele schenkers via crowdfunding.