Na twee intensieve jaren is de eindfase van de restauratie aangebroken. Het opnieuw monteren van het scherm is de klus waarin alle voorbereide materialen samenkomen.
Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.
Het kamerscherm wordt momenteel gerestaureerd en tegelijkertijd onderzocht, voordat het een prominente plek krijgt in de Japan-opstelling in Wereldmuseum Leiden. Conservator Oost-Azië Daan Kok en Research Associate RCMC/Japan Davey Verhoeven bloggen over hun bevindingen tijdens het onderzoek en restauratieproces. Houd deze pagina maandelijks in de gaten voor nieuwe blogs.
Na twee intensieve jaren is de eindfase van de restauratie aangebroken. Het opnieuw monteren van het scherm is de klus waarin alle voorbereide materialen samenkomen.
Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.
In het afgelopen half jaar is enorme voortgang geboekt met de restauratie van het Keiga kamerscherm. Zowel in Leiden als in Kyoto zijn vele uren besteed aan het invullen van ontbrekende stukken zijde en het prepareren van het nieuwe scherm.
Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.
In het afgelopen half jaar is enorme voortgang geboekt met de restauratie van het Keiga kamerscherm.
De stappen die zijn uitgewerkt in blogpost 008 hadden voornamelijk betrekking op het demonteren en verwijderen van materialen. In deze blogpost 009, deel 2 van 2, gaat het over repareren, invullen, opbouwen...
Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.
Na verschillende blogposts over wat er op het scherm staat, is het tijd voor een update over het daadwerkelijke scherm zelf. Veel van onze lezers vragen zich af hoe de restauratie vordert.
Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.
Kijkend naar de verschillende schepen op het kamerscherm van Kawahara Keiga springt één schip meteen in het oog. Dat is het Nederlandse handelsschip Marij & Hillegonda dat voor anker ligt.
Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.
Door de prominente weergave van Deshima en de Nederlandse vlaggen op het kamerscherm, lijken we vaak te vergeten dat er ook Chinese handelaren aanwezig waren in Nagasaki.
Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.
Een belangrijke locatie afgebeeld op het kamerscherm van Keiga is de Nederlandse handelspost (ook wel: factorij) die op het kunstmatige, waaiervormige eilandje Deshima gesitueerd is.
Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.
Als je kijkt naar het kamerscherm van Keiga valt het direct op dat Nagasaki een echte havenstad is. Wat kunnen we nog meer over deze havenstad vertellen?
Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.
De restauratie van het kamerscherm door Keiga is eindelijk van start gegaan en de eerste resultaten zijn binnen.
Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.
Om meer inzicht te krijgen in de oorsprong van het kamerscherm weiden we in de tweede blog verder uit over de schilder ervan, Kawahara Keiga.
Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.
Welkom op deze blog waar de komende maanden meer en meer nieuwe informatie te vinden zal zijn over de voortgang van de restauratie van het ‘Keiga kamerscherm’.
Klik op de afbeelding om de blogpost te lezen.
Conservatoren troffen het unieke kamerscherm Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga (c.1786-c.1860) aan in privébezit. Op het scherm zijn prachtige details te zien, waaronder het Nederlandse schip Marij en Hillegonda dat slechts eenmaal naar Japan zeilde. De voorstelling toont de baai van Nagasaki met daarin de Nederlandse handelspost op het eilandje Deshima in 1836. De Nederlanders waren sinds 1639 de enige Europeanen die toestemming hadden om handel te drijven met Japan.
Nederlandse handelspost op het eilandje Deshima
Het kamerscherm Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki is geschilderd op zijde vanuit een vogelvluchtperspectief. Het omvat acht panelen met een totale afmeting van 171 cm hoog bij 470 cm breed en dateert van circa 1836. In die tijd dreven de Nederlanders vanaf het kunstmatige eilandje Deshima als enige Europeanen handel met Japan. Op het scherm is prominent het Nederlandse schip Marij en Hillegonda te zien, dat slechts eenmaal - in 1836 - naar Japan zeilde. Het scherm is hoogstwaarschijnlijk geschilderd in opdracht van een welgestelde bewoner van Deshima. Maar ook de Chinese handelspost, inclusief twee jonken die voor anker liggen, is in groot detail geschilderd. Het werk is voorzien van de signatuur ‘Keiga’ geschreven in Japanse karakters, met daarbij een rood zegel met zijn roepnaam ‘Tojosky’ in alfabet.
Fotograaf zonder camera
Kawahara Keiga wordt vanwege de nauwkeurige detaillering in zijn werk ook wel ‘fotograaf zonder camera’ genoemd. Met zijn rijke oeuvre heeft hij de Japanse natuur en cultuur kleurrijk in beeld gebracht, vooral in opdracht van onderzoekers zoals Dr. Philipp Franz von Siebold (1796-1866). Keiga had het uitzonderlijke voorrecht Deshima vrijelijk te mogen betreden, waardoor hij ook de Japans-Nederlandse betrekkingen visueel kon vastleggen. Dat gaf hem tevens toegang tot Europese schildertechnieken zoals perspectieftekenen, wat hij in het scherm op meesterlijke wijze toegepast heeft.
Deze aankoop werd gedaan met steun van Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, de VriendenLoterij en de Vrienden van Wereldmuseum Leiden.
De restauratie is mogelijk gemaakt dankzij het TEFAF Museum Restoration Fund, Dutch Culture, Shared Cultural Heritage en vele schenkers via crowdfunding.