China speelt een grote rol in Oost-Azië dankzij de verfijning van kunst en techniek en de rijkdom van haar literaire geschiedenis. Buitenlandse contacten lopen al eeuwenlang via de handelsroutes door Mongolië, Centraal-Azië en India, en via de zeehavens. Zo kwamen uitheemse goederen, kunstvormen en nieuwe religieuze denkbeelden China binnen. Met de verspreiding van het boeddhisme naar Korea en Japan zijn ook het Chinese schrift en staatkundige tradities doorgegeven. Bekende Chinese producten zijn zijde en porselein en die werden al vroeg geëxporteerd. Met name het porselein kan worden beschouwd als een vroeg-modern voorbeeld van een internationaal handelsmerk.
Keramiek was het meest populaire exportproduct. Grote hoeveelheden celadon en wit porselein vonden hun weg naar India, het Midden-Oosten, Afrika en het Middellandse zeegebied. De komst van Europese zeelieden leidde vanaf de zestiende eeuw opnieuw tot een toename in vraag en aanbod van keramiek. Vooral blauw-wit gedecoreerd porselein was populair bij de Europeanen.