
Nog nooit eerder in de geschiedenis bereikte Museum Volkenkunde zoveel mensen, zowel in het museum als online. Dit is grotendeels te danken aan de succesvolle tentoonstelling COOL JAPAN (april t/m september), die om deze reden wordt doorgeplaatst naar het Tropenmuseum in 2019. Deze en de twee andere grote tentoonstellingen - WERELD VOL VEREN (t/m 3 maart) en SIERADEN (vanaf 12 december) – en een aantal kleinere presentaties, zoals de galerijtentoonstelling CANADESE INUIT KUNST die werd geopend door prinses Margriet, gaven elk een unieke inkijk in de wereldwijde diversiteit. Publieksonderzoek wees daarnaast uit dat Volkenkunde in 2017 een jonger publiek wist te bereiken. Maar liefst 54% van de bezoekers van de tentoonstelling COOL JAPAN was jonger dan 45 jaar. Ook het aan het museum verbonden Research Center for Material Culture kende een programma van congressen, lezingen en debatten dat rijker was dan ooit en veel internationale aandacht trok.
Museum Volkenkunde was dit jaar niet alleen in het museum zelf te vinden, maar reisde het land door langs de stations van Leiden, Arnhem, Utrecht en Zwolle. Floortje Dessing, Kenny B, Soufiane Touzani en Filemon Wesselink selecteerden in het museumdepot hun favoriete objecten uit de collectie en brachten deze verborgen schatten naar het publiek op de stations Leiden, Arnhem, Utrecht en Zwolle, waar een glazen wachtruimte op een perron was omgebouwd tot een mini museum. Maar liefst 50.000 mensen kregen op deze bijzondere wijze een inkijk in de uitgebreide collectie van het Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde.