Detail van kamerscherm van schilder Keiga met de Nederlandse handelspost Deshima. Foto: Restorient.
Persbericht:

Deshima Experience: Keiga in de klas

Op zoek naar innovatief lesmateriaal over de Nederlandse handelsgeschiedenis en de relatie met Japan? Dan biedt de Deshima Experience van Museum Volkenkunde in Leiden uitkomst, door een vakjury genomineerd voor de Museumprijs 2021.

Museum Volkenkunde ontwikkelde deze vernieuwende digitale ervaring bij het gerestaureerde kamerscherm (ca.1836) van de beroemde Japanse schilder Kawahara Keiga, Alleen hij had in die jaren toestemming om voor de Nederlanders op Deshima te schilderen. Ook wát hij schilderde werd streng gecontroleerd. Met de web-app kan iedere leerkracht via tablet of digibord allerlei verhalen over het kamerscherm en de Nederlandse handelspost Deshima laten zien in de klas. Bovendien is de web-app genomineerd voor de Museumprijs 2021, de grootste museumpublieksprijs van Nederland.

Wat is er te zien?

Op het kamerscherm van Keiga staat de baai van havenstad Nagasaki afgebeeld, met als middelpunt Deshima. Vanaf dit eilandje handelde Nederland ruim twee eeuwen lang met Japan. De app focust op de verhalen die achter de gedetailleerde schildering schuilgaan. Zoals het Nederlandse handelsschip Mary & Hillegonda, de zwaarbewaakte baai en de realistische stijl van de schilder. Wie was er aan boord van het schip? Waarin handelde Nederland? Wat voor invloed hadden de Chinezen die naar Nagasaki kwamen? En wat hield de schilder voor ons verborgen? Als kers op de taart kun je de collectie in je eigen omgeving plaatsen: met augmented reality zet je het kamerscherm bijvoorbeeld virtueel levensgroot neer in je klaslokaal en kan je allerlei objecten uit die periode in 3D bekijken.

Open hier de Deshima Experience!

Museale Droom

Naast de Deshima Experience van Museum Volkenkunde zijn er nog twee andere musea genomineerd voor de Museumprijs. Wie de meeste publieksstemmen krijgt, ontvangt de prijs van 100.000 euro. Te besteden aan de museale droom. Voor Museum Volkenkunde is dat het verder openbaar maken van de collectie door die digitaal toegankelijk te maken voor iedereen, waar ook ter wereld. Stemmen kan tot en met 26 november via volkenkunde.nl en via museumprijs.nl. Of Museum Volkenkunde de prijs ook echt wint, wordt op 2 december live bekendgemaakt bij Koffietijd op RTL4.  

EINDE PERSBERICHT

Noot aan de redactie, niet voor publicatie:

Klik hier voor hi-res beeldmateriaal.

Voor aanvullende informatie of vragen, neem contact op met Rachel Voorbij, via 06-30 25 41 43 of pers@wereldculturen.nl