Campagnebeeld EEN ZEE VAN EILANDEN
Persbericht:

Topstukkententoonstelling EEN ZEE VAN EILANDEN met intrigerende objecten en hedendaagse kunst in Museum Volkenkunde in Leiden

Intrigerende oude objecten als gigantische kano’s, bijzondere kledingstukken en altaarbeelden én hedendaagse kunst laten de culturele rijkdom van Oceanië zien in EEN ZEE VAN EILANDEN - Topstukken uit Oceanië.

De grote overzichtstentoonstelling opent 20 februari 2020 in Museum Volkenkunde in Leiden met werk uit de eigen wereldberoemde collectie en internationale musea als Parijs en Stuttgart.

Topstukken

Met zijn vele honderden eilanden in de Grote of Stille Oceaan beslaat Oceanië meer dan een derde van het aardoppervlak. Het werelddeel begint voor de kust van Australië en loopt tot de kust van Zuid-Amerika. De zee begrenst en verbindt de eilanden met elkaar.

Uit dit gebied zijn maar liefst 120 intrigerende voorwerpen met een enorme variëteit en van een adembenemende schoonheid te zien in de nieuwe expositie in Leiden. Van indrukwekkende meterslange kano’s en ingenieuze navigatiemiddelen tot beelden van voorouders en godinnen, boombastdoeken en prachtige kledingstukken voor belangrijke ceremonies en feesten.

Oceanië als inspiratiebron

Voor belangrijke kunstenaars uit de vorige eeuw is Oceanië een grote inspiratiebron geweest. Boombastdoeken met sierlijke dieren zijn duidelijk van invloed geweest op het werk van Henri Matisse, Max Ernst en Joan Miró. Het beeld van de godin Dilukai, de vrouw met gespreide benen (zie bijgesloten perssheet), inspireerde weer Pablo Picasso en Matisse. En de Franse schrijver en dichter André Breton verwees in een van zijn gedichten naar de Uli-beelden. Al deze objecten zijn in de tentoonstelling terug te vinden.

Hedendaagse kunst

Ook hedendaagse kunst maakt deel uit van deze expositie. De live-action video van Lisa Reihana In Pursuit of Venus (Infected), gebaseerd op het Franse, 19e-eeuwse, panoramisch behangontwerp Les Sauvages de la Mer Pacifique, is een van de indrukwekkendste onderdelen van de expositie. In verschillende scènes zijn culturele identiteit, kolonisatie en ontmoetingen tussen Oceaniërs en Europeanen verbeeld. Deze thematiek wordt ook in het werk van Yuki Kihara behandeld.

Een bijzondere bijdrage levert kunstenaar George Nuku. Zijn zaalvullende installatie Bottled Ocean 2120 met fantasie zeedieren is volledig gemaakt van gerecycled plastic. Het werk drukt tegelijk hoop én een waarschuwing voor de toekomst uit. Dit werk -waarvoor de afgelopen weken 6000 plasticflessen verzameld zijn- wordt met behulp van vrijwilligers onder leiding van Nuku in de weken voor de tentoonstelling in het museum gemaakt.

Maori weekend

Op zaterdag 2 en zondag 3 mei a.s. organiseert het museum een speciaal Maori weekend. Op beide dagen is er een uitgebreid activiteitenprogramma met lezingen, speciale rondleidingen, workshops en demonstraties o.a. door Maori’s uit Nieuw-Zeeland en Engeland.

EEN ZEE VAN EILANDEN - Topstukken uit Oceanië is van 21 februari t/m 23 augustus 2020 te zien in Museum Volkenkunde in Leiden. Voor actuele informatie, zie www.volkenkunde.nl.