Met trots kunnen we zeggen dat Museum Volkenkunde is genomineerd voor de prestigieuze Museumprijs, een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de VriendenLoterij, i.s.m. de Museumvereniging.
Na de vakjury is het nu aan de publieksjury om te stemmen.
Steun Museum Volkenkunde en stem!
Innovatief en onderscheidend
Innovatief is het museum op ieder gebied van digitaal programmeren. Hiermee stellen we de collectie en de kennis daarover on-demand en waar ook ter wereld beschikbaar en is er interactie met mensen uit de hele wereld. Voorbeelden hiervan zijn de populaire online lunchcolleges en de spectaculaire 3D animatie van de Zonnesteen in de actuele expositie AZTEKEN.
Onderscheidend is de net gelanceerde Deshima Experience bij het gerestaureerde topstuk dat weer op zaal te bewonderen is, het kamerscherm van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga.
De Deshima Experience
In 2018 verwierf het Nationaal Museum van Wereldculturen een kamerscherm geschilderd door de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga. Op dit scherm is de baai van Nagasaki afgebeeld met de Nederlandse handelspost Deshima prominent in beeld. Het verkeerde in slechte staat, maar na restauratie kun je dit topstuk nu bij ons bewonderen. De schildering is uiterst gedetailleerd en rijk aan informatie over de internationale haven van Nagasaki. Met dat uitgangspunt is er nu een online applicatie boordevol interessante verhalen: Deshima Experience voor thuis én in het museum. Uiterst toegankelijk via smartphone, tablet of laptop en voorzien van augmented reality, waarmee je het scherm op elke plek virtueel neerzet. De verschillende verhalen linken aan voorwerpen die deels als 3D-scan van alle kanten te bekijken zijn.
Nieuwsgierig geworden?
Ontdek dan hier de Deshima Experience zelf