Helende kracht
8 september 2019

UITVERKOCHT | HELENDE KRACHT Special: Ayahuasca

Aansluitend bij HELENDE KRACHT organiseert Museum Volkenkunde een reeks themadagen. Ga mee op een spirituele reis langs wereldwijde genezingstradities tijdens de Helende Kracht Specials.

Ayahuasca: Van heilige plant tot helende drug

Op deze themamiddag vertonen we de Nederlandse première van de documentaire Ayahuasca: Expansion of Consciousness en zoomen we in op de verschillende gebruiken van ayahuasca (en vergelijkbare inheemse heilige planten). Het woord ayahuasca is afkomstig uit het Quechua, een inheemse Zuid-Amerikaanse taal, en betekent “slingerplant van de ziel”. Ayahuasca is een bewustzijnsverruimend mengsel van twee planten, de ayahuasca liaan en het blad van de yakruna-plant. Dit mengsel wordt al eeuwen gekookt en gedronken door sjamanen in het Amazonegebied. De ayahuasca liaan wordt door hen beschouwd als een heilige plant. De drank is onderdeel van de inheemse botanische geneeskunde, om te communiceren met de natuur, om in contact te komen met de voorouders en als geneesmiddel.

In de jaren negentig verspreidt het gebruik van ayahuasca zich naar Europa en vooral de laatste vijf jaar is het gebruik steeds populairder geworden. Ook in Nederland is het aantal aanbieders gestegen en in het Amazone-gebied zien we steeds meer ayahuasca toerisme gericht op buitenlandse bezoekers. Hoe kan het dat ayahuasca in het Amazonegebied behoort tot het dagelijks leven en het in Nederland een controversieel middel is? Wat betekent het om een middel van een inheemse gemeenschap uit de lokale context te halen en naar andere delen van de wereld over te brengen?

Deze themamiddag is samengesteld in samenwerking met Research Center for Material Culture en Eddy Appels, directeur en programmamaker Cineblend. Kom op 8 september naar Museum Volkenkunde en leer meer over het controversiële middel; ayahuasca.

Ayahuasca

Programma

13.30-13.35 uur : Welkomstwoord Eddy Appels, directeur Cineblend, samensteller en gastheer/moderator van deze dag

13.35-13.45 uur : Inleiding op de tentoonstelling Helende Kracht door samensteller Cunera Buijs

13.45-14.40 uur : Documentaire Ayahuasca: Expansion of Consciousness (Nederlandse première)

14.45-15.15 uur : Interview met Arno Adelaars

15.15-15.45 uur : Interview met choreograaf Gil Gomes Leal, gevolgd door een live preview van de dansperformance Ayahuasca door Amenti MoveMeant. Powered by ISH Dance Collective

15.45-16.00 uur : Gelegenheid tot stellen van vragen en afsluiting

16.00-17.00 uur : Gelegenheid tot bezichtiging van de tentoonstelling Helende Kracht.

Documentaire: Ayhuasca: Expansion of Consciousness.
Fausto Nero, 52 minuten. Brazilië, 2018. Portugees gesproken, Engels ondertiteld.

Ayhuasca: Expansion of Consciousness, vertelt het verhaal van ayahuasca, van het inheemse gebruik in het Amazone Regenwoud tot de populariteit binnen de Santo Daime kerk, tot en met de aankomst in urbane centra. De film geeft een uitgebalanceerde kijk op dit omstreden middel door verschillende perspectieven op het gebruik van ayahuasca in de moderne maatschappij te laten zien. Regisseur Fausto Nero Bekijk de trailerAyahuasca: Expansion of Consciousness

Arno Adelaars.
Arno Adelaars schreef boeken als Alles over paddo's, Ayahuasca en Ecstacy. Daarnaast was hij te zien in het televisieprogramma Spuiten en slikken om een traditionele ayahuasca-ceremonie toe te lichten, zoals die met name in het Amazonewoud plaatsvindt.

Hij is sinds 1995 bezig met ayahuasca. Vanuit participerende observatie heeft hij artikelen geschreven, meegewerkt aan radioprogramma’s, als gast op tv, co-organisator van de allereerste conferentie over ayahuasca in Europa (2003), co-auteur van een boek over ayahuasca in het duits (2006) en in het engels (2016): “Ayahuasca: Rituals, Potions and Visionary Art from the Amazon”

Preview voorstelling: AYAHUASCA. Amenti MoveMeant
door Ish Dance Collective

Choreograaf Gil Gomes Leal laat zich inspireren door de mentale complexiteit van de mens. De dansers laten het diepste van hun ziel zien volgens een ceremoniële zoektocht waarbij het drinken van de eeuwenoude drank Ayahuasca centraal staat.
Gil is in november 2018 op onderzoek gegaan naar Peru om dichter bij de plant Ayahuasca te komen. Hij heeft hier de kans gehad te leren en te helen tijdens de ceremonies in samenwerking met een Sjamaan uit Peru. Een levensveranderende ervaring die geleid heeft tot de voorstelling AYAHUASCA. De première van de gehele voorstelling is op 28 oktober 2019 in Theater Rotterdam.

Kom ook naar de volgende Helende Kracht Specials:

29 september: Balans en Sjamanisme

20 oktober: Natuur