Sunday Film Special | 9 juni
9 juni 2024

Sunday Film Special 9 juni

Sunday Film Special: Decolonial Memories, in samenwerking met Leiden Shorts Film Festival

In samenwerking met Leiden Shorts Film Festival organiseren we een Sunday Film Special! Bekijk deze dag vier korte en indrukwekkende films die gaan over ‘Decolonial Memories’. Hierbij wordt er ingegaan op de omvang van intergenerationele trauma's en de langdurige en blijvende gevolgen van koloniale erfenissen. Na afloop vindt er een open gesprek plaats met de gastsprekers. Het publiek wordt aangemoedigd om vragen te stellen.

Tickets voor het filmprogramma zijn op deze pagina gratis te verkrijgen. Naast een ticket voor het filmprogramma is een geldig entreebewijs voor het museum nodig. Deze zijn te verkrijgen via onderstaande button.

:host { --enviso-primary-color:#376feb; --enviso-secondary-color: #376feb; font-family: Mabry pro; } .enviso-offer-filters-wrapper { display: none; } #ticket-description { ???????????? display: none; ???? } .enviso-title { ???????????? display: none; ???? } .enviso-tickets.enviso-tickets-mobile { display: grid; grid-template-columns: calc(50% - 1em) calc(50% - 1em); align-items: stretch; } :host .enviso-tickets-mobile enviso-ticket-item { float: none; margin-right: 1em; width: auto; } :host enviso-ticket-item { margin-bottom: 1em; margin-right: 1em; box-sizing: border-box; } .enviso-dialog-content { background-color: #DDF4F2; }

De film begint om 14:30 in onze grote zaal waar vervolgens ook de discussie in het Engels plaats zal vinden. Het programma duurt in totaal zo’n twee uur, maar neem van tevoren zeker nog een kijkje in onze tijdelijke tentoonstelling In Schitterend Licht dat aansluit op het onderwerp.

Films | leeftijd:14+

Hoe denken we na over een pijnlijke geschiedenis die nog steeds in ons voortleeft? De personages in deze films kijken als buitenstaanders terug naar hun thuis, zonder zich echt thuis te voelen in het heden. Ze reflecteren op de spanning tussen wat vertrouwd is en wat vreemd aanvoelt, tussen persoonlijke verlangens en de gevolgen voor de groep. Deze films laten niet alleen fysieke grenzen zien, maar ook de emotionele en psychologische afstanden die ontstaan door geopolitieke conflicten. Ze zijn een filmisch onderzoek naar het geheugen, de identiteit en het gevoel van thuishoren van mensen in de diaspora.

31°42'49.5"N 35°10'13.9"E

• Film: Francisca Khamis Giacoman, Nederland, 2023
  • Taal: Arabisch, Spaans
  • Duur10 min 39 sec
  • OndertitelingEngels

Francisca Khamis Giacoman bezoekt de overblijfselen van haar familiehuis in Al-Makhrour in Palestina, dat ontoegankelijk is voor haar familie. Ze verweeft feiten, fictie, geschiedenissen en herinneringen om het huis te reconstrueren dat voortleeft als een geest in de mondelinge overlevering van haar familie. Hoe worden ruimtes die we niet kunnen bereiken gerepresenteerd? En is er iets in het niet-weten dat een ruimte opent voor nieuwe mogelijkheden?

31°42'49.5"N 35°10'13.9"E

What Rules The Invisible

• Film: Nederlandse première, Tiffany Sia, Verenigde Staten/Hong Kong, 2022
  • Taal: Kantonees, Engels
  • Duur: 9 min 50 sec
  • Ondertiteling: geen

What Rules The Invisible (2022) is een korte film die archiefbeelden van reisverhalen uit Hong Kong omdraait. Tussentitels doorprikken deze beelden met tussenpozen met een mondelinge geschiedenis van Hong Kong, zoals verteld door Sia's moeder die koloniale politie, uitwerpselen en achtervolgingen in Kowloon uit het naoorlogse tijdperk beschrijft. De kijker moet zich een voorstelling maken van de scènes waar geen beelden voor zijn.

And still, it remains

• FilmNederlandse première, Arwa Aburawa, Turab Shah, Algerije/Verenigd Koninkrijk, 2023
  • Taal: Algerijns-Arabisch (dialect)
  • Duur28 min
  • Ondertiteling: Engels

And still, it remains' is een krachtige meditatie over de naweeën van de Franse nucleaire toxiciteit in het zuiden van Algerije en biedt een boeiend beeld van een gemeenschap die gevormd is door haar geschiedenis, maar er niet omheen draait. In Mertoutek, een dorp genesteld in het Hoggar-gebergte in de zuidelijke Sahara van Algerije, brengen we tijd door met de Escamaran-gemeenschap terwijl ze vertellen wat het betekent om te leven met giftig kolonialisme.

The Medallion

• Film: Nederlandse première, Ruth Hunduma, Verenigd Koninkrijk, 2023
  • Taal: Engels
  • Duur: 18 min 34 sec
  • Ondertiteling: Engels

Ruth was nog maar net een tiener toen haar moeder haar medaillon doorgaf, geëtst met een gouden portret van Nefertiti. Een symbool van schoonheid en kracht. Dit medaillon was niet alleen een artefact, het was ook een symbool van de onvoorstelbare benarde situatie van haar moeder; gevangengenomen op de middelbare school door het communistische militaire regime van de Derg en jarenlang opgevoed in een gevangenenkamp, gescheiden van haar familie. Dit verhaal volgt haar vroege herinneringen aan de Derg Genocide en hoe ze voor het eerst in het bezit kwam van het medaillon na haar ontsnapping. Het medaillon symboliseerde haar vrijheid en werd doorgegeven aan Ruth om door te geven aan haar kinderen, om het verhaal van haar familie en land levend te houden.

Discussie

Na de vertoning organiseren we een paneldiscussie met filmmakers, filmprofessionals en deskundigen. Dit programma onderzoekt met behulp van geheugen de gevolgen van koloniale vernietiging en schade voor latere generaties en tot op de dag van vandaag. Tijdens de discussie gaan we in op de omvang van intergenerationele trauma's en de langdurige impact van koloniale erfenissen. We verkennen de parallellen en verschillen tussen verschillende postkoloniale realiteiten door persoonlijke getuigenissen van de filmmakers en leren over hun werk- en onderzoeksproces. We bekijken ook de therapeutische en bevrijdende kracht van kunst en film, die helpen om een donker verleden te herdenken.