Header keti koti festival
6 juli 2024

Keti Koti Festival | Zaterdag 6 juli

Keti Koti Festival op het Museumterrein

In samenwerking met Songs of Freedom organiseren we op 6 juli het Keti Koti Festival. Laat je onderdompelen in een viering van vrijheid en de afschaffing van de slavernij. De programmering buiten op het museumterrein is gratis. De binnenprogrammering is ook gratis toegankelijk bij een geldig entreebewijs voor het museum.

Het festival begint om 13:30 met als hoogtepunt het optreden van het Songs of Freedom projectkoor waarbij blackgospelmuziek o.l.v. Tim Hermsen en zangeres Nancy Zeefuik (bekend van G-Roots) ten gehore wordt gebracht. Het koor zal worden begeleid door “Just friends” band o.l.v. VJ Moelchand. Verder is er nog veel meer te beleven zoals de multiculturele markt met diverse producten en gerechten en andere muziekoptredens.  Kom vooral gezellig langs en maak deel uit van dit onvergetelijke Keti Koti Festival bij Wereldmuseum Leiden!

Wanneer: Zaterdag 6 juli | 13.30 – 19.00 uur | Museumterrein | Gratis

Programma buitenactiviteiten

• 13:00 Traditionele Surinaamse koperblazers “Boven de Sterren”
  • 13:30 – 19:00 Keti Koti culturele markt (food en non-food)
  • 13:30 Opening Keti Koti Festival (bestuurder en voorzitter)
  • 13:50 Toney family band
  • 14:30 Zangeres Clementina
  • 15:00 Motha Earth met reggae band Thunder featuring Angel Powah en Wabi Sabi
  • 16:00 Kinderkoor Daltonschool met Surinaamse kinderliedjes
  • 16:40 Leids black gospel projectkoor met Nancy Zeefuik en de “Just friends”band o.l.v. Tim Hermsen
  • 17:45 Afsluiting Keti Koti Festival

Creatieve workshop vrijheidsvogels maken

Buiten op de markt kun je met stoffen uit Suriname je eigen vrijheidsvogel maken. Dat doen we om stil te staan bij de afschaffing van de slavernij. Mensen die tot slaafgemaakt waren, wilden net als die vogels wegvliegen, hun vrijheid tegemoet.

Dit is een gratis activiteit voor kinderen vanaf 8 jaar | doorlopend tussen 14:00-16:00 | in de museumtuin

Binnenactiviteiten

Verhaal op zaal over het heden en verleden van kolonialisme en slavernij

Sherlien Sanchez vertelt hoe cassave twee groepen in Suriname aan elkaar verbindt. Sommige tot slaaf gemaakte mensen wisten zich in Suriname van hun onderdrukkers te bevrijden en vluchtten de bossen in. Zij worden marrons genoemd. In de bossen kwamen zij in contact met de inheemse bevolking van Suriname. Museumdocent Sherlien Sanches vertelt hoe haar voorouders aan de marrons leerden hoe zij cassave konden bereiden tot voedsel.

Gratis activiteit in het museum | vanaf 12 jaar | 13:30 en 15:00 | verzamelen bij de entreebalie

Boeklezing Virginia door Joan Windzak

Als onderdeel van de viering van Keti Koti geeft Joan Windzak, eigenaar van Educulture (een organisatie die kinderboeken promoot waarin diversiteit en inclusie centraal staan), op zaterdag 6 juli een lezing in het Wereldmuseum Leiden over het kinderboek Virginia, geschreven door Ida Does. Tijdens de lezing zal Windzak dieper ingaan op wie Virginia precies was en waarom haar verhaal na zoveel jaren nog steeds een grote impact heeft op ons. Daarnaast zal ze de manieren belichten waarop tot slaaf gemaakten hun individuele keuzevrijheid uitoefenden. Dit deden zij door middel van opstanden, ontsnappingen, dagelijkse daden van verzet, en het vasthouden aan Afrikaanse culturele tradities.

14:00 - 15:00 uur | Grote zaal | Inschrijven bij de balie of via het formulier

Lezing | Boek: Virginia