K-pop in het kort
In de afgelopen twintig jaar heeft K-pop de harten van miljoenen mensen over de hele wereld veroverd. K-pop verwijst naar populaire muziek die sinds de jaren 90 in Zuid-Korea wordt gemaakt. Artiesten worden daar speciaal opgeleid om ‘idolen’ te worden. K-pop mixt verschillende muziekstijlen – van hiphop en elektronische dansmuziek tot jazz en country. Koreanen noemen deze unieke mix ‘jjamppong’, wat betekent: ‘alles door elkaar’.
Bands zoals BTS, Blackpink en Stray Kids zijn bekende vertegenwoordigers van deze muziekstroming. Deze artiesten worden vaak genoemd in kranten, op YouTube of op Instagram.
K-pop is allang niet meer alleen populair in Korea, maar ook wereldwijd. Miljoenen fans wonen in landen zoals Indonesië, Thailand en China. Ook in Noord- en Zuid-Amerika groeit de scene. Daar mengen lokale bands en artiesten hun eigen muziek en stijlen met K-popinvloeden. De tentoonstelling belicht onder andere de Braziliaanse band EVE en de Peruaanse soloartiest L E N I N.
Fotografie en fotografen
In K-pop zijn beelden net zo belangrijk als muziek. Foto’s en andere visuele elementen tonen de stijl en identiteit van een groep of artiest. Om die beelden tastbaar te maken voor consumenten, besteden K-poplabels, zelfs in een tijd waarin veel mensen muziek digitaal beluisteren, opnieuw veel aandacht aan fysieke albums.
Fotografen zijn de stille motor achter het maken van deze beeldtaal. Ze werken met decorbouwers, stylisten en visagisten en verschijnen ook regelmatig in bekende modetijdschriften zoals Vogue, Elle, Dazed en W Korea. Veel van deze fotografen werken op het grensvlak van kunst en mode, en hebben wereldwijd invloed op zowel de K-popesthetiek als de modefotografie. Hun werk is regelmatig te zien in toonaangevende tijdschriften zoals Vogue, Elle of Dazed, waar ze hun persoonlijke stijl combineren met actuele trends.
In de tentoonstelling lichten we het werk uit van twee fotografen uit de industrie: Mok-Jung Wook en Kim Sun-Hye. Hun samenwerkingen met verschillende labels en groepen zoals SHINee, BTS, Astro en REI hebben bijgedragen aan de herkenbare K-popstijl.
Verzamelcultuur
K-pop is niet alleen een muziekgenre, maar ook een cultureel fenomeen waarbinnen fans een grote rol speelt in het succes van artiesten en groepen. Ze zijn de stuwende kracht die achter de wereldwijde miljardenindustrie zit.
Het verzamelen van fotografische merchandise is een belangrijk onderdeel van de K-popfancultuur. Met name muziekalbums zijn populair, vaak opvallend en zorgvuldig ontworpen met een focus op interactie en storytelling. Het komt vaak voor dat één album in meerdere versies verschijnt – van singles tot speciale edities, en zelfs individuele versies per bandlid. Ze zijn gemaakt om nieuwsgierig te maken en een concept tastbaar te maken.
De albums bestaan niet alleen uit een CD, maar bevatten ook een scala aan verzamelmaterialen zoals fotoboeken, fotokaarten, posters, ansichtkaarten, sleutelhangers met een foto van de artiest of band, fotolijstjes en zelfs ID-kaarten. Fans verzamelen deze albums, wat hen verder verbindt aan hun favoriete groep en hun carrière een duwtje in de rug geeft.
In deze albums zien we vaak dat K-pop bestaande fotovormen – zoals carte-de-visite, ID-foto’s, ansichtkaarten, fotoboeken, polaroids of contactvellen – imiteert en nieuw leven inblaast. Op deze manier worden traditionele formaten hergebruikt, gereinterpreteerd en geconsumeerd, waardoor ze onderdeel worden van het K-popuniversum.
Fan-made
Fans ondersteunen hun favoriete artiesten niet alleen door albums en merchandise te verzamelen, maar ook door het maken van fanart. Door bestaande fotokaarten of boxsets aan te passen, of door originele tekeningen of fotocollages te maken, tonen ze zowel hun liefde als hun diepgaande kennis van de artiesten. Fans gebruiken beelden die ze online vinden of fotograferen zelf tijdens concerten. Deze kunstwerken delen ze vervolgens online of tijdens K-pop-events met de fancommunity. Het werk en de tijd die fans hierin steken, zijn in de tentoonstelling te zien via de werken van Eva Bergsma, Alejandra Gonzales, Marije Dijkstra, Floor Mulling, Genevieve Korte, Mar, Abel Brito, Matahari Natal, Davina Deijns en Kim Hoffman.