Het scherm is een regelrecht topstuk, maar in matige staat. Het is dus hard toe aan een complete restauratie. Een spannend proces, met hopelijk een paar interessante vondsten in het verschiet. De komende maanden zullen we in deze blog regelmatig berichten en foto’s plaatsen van de verschillende stappen van de restauratie. Tussendoor zullen we meer vertellen over de bijzondere Japans-Nederlandse context waarin deze schildering gemaakt is. Op het scherm staat immers het eiland Deshima centraal, waar de Nederlanders als enige Europeanen met Japan mochten handelen. Zo zal gaandeweg ook steeds duidelijker worden hoe het kamerscherm een sleutelrol speelt in het onderling verbinden van onze uitgebreide Japan-collectie.
Op het moment van schrijven is het kamerscherm weer terug in Museum Volkenkunde in Leiden. De afgelopen maanden was het, in ongerestaureerde staat, te zien in het Kröller-Müller Museum in Otterlo. Dat was tijdens de tentoonstelling ‘Als Kunst je Lief is’, gehouden ter gelegenheid van het 135-jarig bestaan van de Vereniging Rembrandt. In die tentoonstelling werden werken getoond die recent met steun van (onder andere) de Vereniging verworven werden. Als één van de meest recente aanwinsten, en vanwege de forse omvang van het scherm – zo'n vier-en-een-halve meter breed – was het een niet te missen eye-catcher. Maar de oplettende bezoeker zal het opgevallen zijn dat het scherm op zijn zachtst gezegd gebreken vertoont...