Van een hype is inmiddels geen sprake meer. De Zuid-Koreaanse popcultuur heeft een blijvende impact op de entertainmentindustrie en kantelt de beeldvorming. In 2021 wint de immens populaire jongensgroep BTS bijvoorbeeld als eerste Aziatische band ooit de prestigieuze ‘Artist of the Year’ award bij de American Music Awards. Ook verbreekt K-pop op de sociale media ieder record, bijvoorbeeld als meest bekeken YouTube-video in 24 uur (108 miljoen). En in 2022 sleept de Netflix-hit Squid Game als eerste buitenlandse serie een nominatie voor een Emmy in de categorie beste dramaserie in de wacht.
Tweedaags event over Zuid-Koreaanse popcultuur
Van supergroep BTS tot Netflix-sensatie Squid Game. En van de populaire skincare methode tot kimchi. De Zuid-Koreaanse populaire cultuur zich als een golf over de rest van de wereld. Op zaterdag 24 en zondag 25 september viert Museum Volkenkunde in Leiden de Korean Wave met optredens, workshops, masterclasses en een K-markt. Het event wordt geopend door Mr. Yeondoo Jeong, ambassadeur van Zuid-Korea.
Hallyu
Maar wat is de Hallyu (Koreaanse golf) precies? Tijdens Korean Wave springt Museum Volkenkunde in de wereld van de Koreaanse popcultuur met optredens, modeshows en verdiepende masterclasses en talks. Aan het woord komen K-pop specialisten, experts uit de entertainmentindustrie, wetenschappers, Aziatische creatives én natuurlijk de K-pop fans zelf.
Random Play Dance, K-beauty en League of Legends
Om het fenomeen echt te ervaren kan de bezoeker vooral zelf veel doen. Door te dansen op K-popnummers in dito outfits tijdens Random Play Dance. Of door mee te doen aan een workshop taekwondo of K-beauty. Gamers kunnen deelnemen aan een mini-toernooi League of Legends; de populairste e-game in Zuid-Korea. Geïnteresseerden in de Koreaanse taal komen aan hun trekken in de snelcursus Koreaans of door hun naam te leren schrijven in het Koreaanse schrift. Daarnaast kunnen bezoekers rondsnuffelen op de K-markt en genieten van authentieke Koreaanse gerechten.
Samenwerking & klankbordgroep
De organisatie van Korean Wave is in handen van Museum Volkenkunde, in samenwerking met bedenker en initiatiefnemer Bettina Brunt en de Universiteit Leiden (faculteit Geesteswetenschappen). Voor de programmering van het event werkt Museum Volkenkunde ook samen met een klankbordgroep, bestaande uit specialisten op het gebied van K-dance, K-beauty, K-pop, K-(pop)cultuur, studenten Koreastudies van de Universiteit Leiden en wetenschappers met kennis van Korea.
Korean Wave Zaterdag 24 & 25 september 2022 11.00 – 18.00 uur Bekijk hier het hele programma en bestel tickets
--------------------------------------------------------
noot voor de redactie, niet ter publicatie: Voor meer vragen kunt u contact opnemen met: Rachel Voorbij, persvoorlichter NMVW en Wereldmuseum, via pers@wereldculturen.nl