1234

Did you know?

Welcome to this blog, where we’ll be posting all the latest updates on the restoration of the folding screen by Kawahara Keiga over the coming months. The National Museum of World Cultures, which incorporates the Museum of Ethnology, acquired this key artwork last year. Its restoration is being aided by the TEFAF Restoration Fund.

Blog | Japanse klokken – helemaal aangepast aan de Japanse tijdrekening

Ongeveer 70 landen verzetten twee keer per jaar de klok om langer van het daglicht te profiteren. In Japan verzette men tot 1872 de klokken eigenlijk het hele jaar door steeds een klein beetje. Bovendien telde een dag altijd zes uren overdag en zes uren in de nacht, het hele jaar door. En om zes uur ging de zon altijd op. Sinds 1872 volgt Japan ook de Gregoriaanse tijdrekening waarbij het hele jaar lang elk uur even lang is. Lees meer.

Blog over wintertijd

Blog: Keiga folding screen – behind the scenes

The folding screen is a veritable masterpiece, but currently in poor condition and desperately in need of complete restoration.   That promises to be an exciting process, especially because we expect to make interesting discoveries along the way. Over the coming months we’ll regularly be updating this blog with the latest news and images tracking the various stages of the restoration process. 

Read the full story here: Restoration and research – the first results

The earliest date found so far: The 12th year of the Bunsei era, 文政十二年, or 1829.
The earliest date found so far: The 12th year of the Bunsei era, 文政十二年, or 1829.

The restoration of the folding screen by Keiga has finally started and the fir

Link

Kawahara Keiga - documenting Japan’s nature and culture

For a better understanding of the folding screen’s origins, it helps to know a bit about its painter, Kawahara Keiga (1786 – c.1860). Keiga was skilled in both Japanese and Western painting techniques. This combination of skills allowed him  to capture the sweeping panorama of the bay of Nagasaki on the large format of this screen, that’s four-and-a-half metres wide.

Read the full story here: Kawahara Keiga - documenting Japan’s nature and culture 

Blog: Rare Chinese banknotes in museum holdings (part 1 of 3)

Victor Molenaar visited the archives of Leiden’s Museum Volkenkunde to research Chinese paper money for his Master’s degree in Asian Studies. Read the third instalment of our blog series below:

Rare Chinese banknotes in museum holdings

Collectie op reis: Nieuw-Guinea collectie te zien in Londen en Parijs

Begin september stonden in het depot van het Nationaal Museum van Wereldculturen negen transportkisten klaar voor verzending naar The Royal Academy of Arts in Londen. Vierentwintig voorwerpen uit de collecties van het Tropenmuseum en Museum Volkenkunde gingen op reis voor een tentoonstelling, eerst in Londen  en binnenkort in Parijs, in Musée du quai Branly-Jacques Chirac.

Lees: Collectie op reis: Nieuw-Guinea collectie te zien in Londen en Parijs

Japans topstuk ontdekt na 100 jaar in privébezit

In juli 2018 was een belangrijke aanwinst van Nationaal Museum van Wereldculturen (NMVW) kort te zien in Museum Volkenkunde in Leiden: een bijna vijf meter breed kamerscherm met ´Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki´ gemaakt door de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga ca. 1836.

Lees: Japans topstuk ontdekt na 100 jaar in privébezit

Steunen maken voor objecten: absoluut maatwerk!

Voor tentoonstellingen maakt steunenmaker Raf Snippe speciale steunen voor objecten die functioneel en esthetisch moet zijn. Lees en bekijk de foto's van zijn werk met een hertenschedel voor de Mentawai-tentoonstelling.

Lees: Maatwerk: steunen maken voor voorwerpen in een tentoonstelling

Restauratie van bijzondere wayang kulit-poppen

Voor de tentoonstelling BALI - Welcome to paradise zijn veertien wayang kulit-poppen gerestaureerd die 50 tot 70 jaar oud zijn. Restaurator Silvia van de Goorberg heeft hierbij vooral aandacht gehad voor het restaureren van de pigmenten. 

Lees: Restauratie wayang kulit poppen