Met je telefoon scan je het kamerscherm in zijn vitrine of de online afbeelding. In het scherm zitten triggerpoints die nieuwe content openen. Zo kun je zelf op ontdekking door het kamerscherm. FOTO: MUSEUM VOLKENKUNDE
Persbericht:

Deshima Experience: innovatief verhalen vertellen met AR en 3D-scans

Museum Volkenkunde in Leiden heeft een volgende innovatieve stap gezet in storytelling binnen het museum. Samen met technologiebedrijf FloatScans ontwikkelde het museum de Deshima Experience; een vernieuwende digitale ervaring bij het gerestaureerde kamerscherm van de Japanse schilder Kawahara Keiga (ca. 1836). Door nieuwe technologische toepassingen is het kamerscherm levensgroot overal ter wereld te bewonderen. De Deshima Experience is genomineerd voor de Museumprijs 2021.

Op het kamerscherm van Keiga staat de baai van Nagasaki afgebeeld, met als middelpunt de Nederlandse handelspost Deshima. Museum Volkenkunde schakelde de hulp van FloatScans in om de verhalen die in het scherm schuilgaan met 3D, augmented reality, animaties en andere toepassingen tot leven te laten komen.  

Met behulp van hun “Time Machine” 3D-scan technologie heeft FloatScans het kamerscherm en andere objecten uit de Japan-collectie levensecht gedigitaliseerd. Bezoekers kunnen met de virtuele objecten (levensechte kopieën) interacteren, of ze bekijken in hun eigen omgeving via Augmented Reality. Naast geometrie en kleur legt de technologie ook de manier waarop objecten op licht reageren vast, met verbluffend resultaat.

Met je telefoon scan je het kamerscherm in zijn vitrine of de online afbeelding. In het scherm zitten triggerpoints die nieuwe content openen. Zo kun je zelf op ontdekking door het kamerscherm. FOTO: MUSEUM VOLKENKUNDE
Met je telefoon scan je het kamerscherm in zijn vitrine of de online afbeelding. In het scherm zitten triggerpoints die nieuwe content openen. Zo kun je zelf op ontdekking door het kamerscherm. FOTO: MUSEUM VOLKENKUNDE

De toekomst van verhalen vertellen

De museumsector zet vol in op digitale innovatie. FloatScans biedt de sector een helpende hand. Medeoprichter Bob Ketting over de Deshima Experience: “We willen het museum helpen mensen dichterbij de collectie te brengen en ze deze op nieuwe manieren laten beleven.” 

De toepassing die FloatScans voor Museum Volkenkunde ontwikkelde, is beschikbaar gesteld aan andere musea. Tijdens vakpresentaties tijdens de Digitale Transformatie Conferentie van DEN en de digitale collecties summit van MuseumNext werd de sector hierover ingelicht.

Webapplicatie Deshima Experience, Foto: Bob Ketting,FloatScans
Webapplicatie Deshima Experience, Foto: Bob Ketting,FloatScans

Museale droom

Museum Volkenkunde hoopt deze nieuwe vormen van (digitaal) vertellen in de toekomst voort te zetten. Met de nominatie voor de Museumprijs 2021 kan het museum hier 100.000 euro voor winnen.

Stemmen op deze publieksprijs kan tot en met 26 november via volkenkunde.nl en via museumprijs.nl. Of Volkenkunde de prijs ook echt wint, wordt op 2 december live bekendgemaakt bij Koffietijd op RTL4

 

--------------

Noot voor redactie (niet ter publicatie): Klik hier voor meer informatie en beeldmateriaal over het kamerscherm. Voor aanvullende informatie of vragen, neem contact op met Rachel Voorbij, via 06-30 25 41 43 of pers@wereldculturen.nl  

.