In het jaar 2018 stond Museum Volkenkunde vaker in de schijnwerpers. Het recent aangekochte kamerscherm van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga werd zowel in Nederland als Japan door veel journalisten opgepikt. Het kamerscherm vormt een sleutelstuk binnen de Japan-collectie van het museum. Ook prijzen bezoekers en media de lopende tentoonstelling BALI – Welcome to Paradise om het veelzijdige beeld dat het museum afgeeft over het Indonesische eiland: een paradijs met een rafelrandje. De tentoonstelling is nog tot en met 26 mei 2019 te zien.
Sieraden - Makers & Dragers trekt volop aandacht van bezoekers en pers
Museum Volkenkunde trok afgelopen jaar volop de aandacht van bezoekers en pers. Ruim 83.000 bezoekers bewonderden de tentoonstelling Sieraden – Makers & Dragers. Het is daarmee één van de best bezochte tentoonstellingen van het museum. Inmiddels is de tentoonstelling te zien in het Afrika Museum in Berg en Dal. In totaal ontving het museum in Leiden ongeveer 145.000 bezoekers.
Jaar van parels
Nationaal Museum van Wereldculturen
Het Nationaal Museum van Wereldculturen, waar Museum Volkenkunde deel van uitmaakt, ontving veel publieksbelangstelling voor haar activiteiten. Zo bracht het museum de publicatie Words Matter uit. Deze taalgids is bedoeld om meer inzicht te geven in de politieke en sociale lading van bepaalde woorden als blank, slaaf en stam. Ook organiseerde het museum meerdere bijeenkomsten en activiteiten over de omgang met collectiestukken die een koloniale herkomst hebben. Bijvoorbeeld de Benin Dialogue Group en er zijn vanuit het Research Center for Material Culture activiteiten georganiseerd. Tenslotte heeft het museum negen conservatoren aan het team toegevoegd. De specialisatiegebieden lopen uiteen van fotografie tot kolonialisme, van Turkije tot China en meer.
De drie musea van het Nationaal Museum van Wereldculturen (Museum Volkenkunde, Afrika Museum en Tropenmuseum) ontvingen gezamenlijk ruim 400.000 bezoekers. Het Wereldmuseum werd door 30.000 mensen bezocht.