Zeldzaam Chinees geld in depot (2/3)

Victor Molenaar bezocht het depot van Wereldmuseum Leiden (voorheen Museum Volkenkunde). Voor zijn Master Asian Studies aan de Universiteit Leiden kwam hij Chinese bankbiljetten onderzoeken.

Lees hieronder het tweede artikel van deze blogserie.

Geldproblemen

Twee soorten geld

De overheid gaf twee soorten biljetten uit, een met waarde uitgedrukt in zilver, de ander in koper. De koper biljetten werden gebruikt voor meerdere doeleinden, zijn overvloediger gedrukt en daarom meer bewaard gebleven dan de zilver biljetten.
NMVW RV-2280-1a zilverbiljet & NMVW RV-2280-1e koperbiljet voorkant
Dit kan verklaren waarom elk museum bekend met een collectie biljetten uit de regeringsperiode van de Xianfeng keizer (1850-1861) meer koper dan zilver biljetten in huis heeft.

Van de vijf bankbiljetten in de collectie, is er een zilver biljet en de andere vier zijn koper biljetten. Wil je meer weten over deze biljetten en het productieproces? Lees dan snel verder.