Kralenkleed uit Mozambique: een topstuk uit Zuid-Afrika

Zuidelijk Afrika kent een lange en rijke traditie in kraalwerk. Lees hier het verhaal over een kralenkleed uit Mozambique, een van de topstukken uit onze collectie.

Kralen werden verwerkt in persoonlijke spullen zoals kleding en ceremoniële versieringen. Met name glazen parels, geïmporteerd door Arabische handelaren, waren gewaardeerde luxe-items. Deze handel drong door tot in de verste hoeken van de regio. In 1882 bezocht H.P.N. Muller, de zoon van een rijke Rotterdamse koopman, Mozambique om toezicht te houden op zijn vaders’ investering in de Oost-Afrikaansche Compagnie (OAC). Bedrijven zoals de OAC verkochten Europese goederen, waaronder glazen kralen uit Venetië, en kochten lokale goederen op zoals ivoor, rubber en pindanoten.

Mozambikanen creëerden op hun beurt handwerk voor de export naar Europa. Dit uitzonderlijke kralen tafelkleed (RV-2211-477) is hier een voorbeeld van. Het is een meesterwerk van Mozambikaans design uit de 19e eeuw: een echt topstuk binnen de collectie Zuidelijk Afrika van het Nationaal Museum van Wereldculturen.

De Mozambique collectie van Muller en zijn boek hebben niet alleen de manier waarop Europeanen naar Mozambique keken sterk beïnvloed. Het bepaalde ook voor andere musea de keuzes in de objecten die ze verzamelden. In de jaren na de publicatie van het werk kocht het Wereldmuseum in Rotterdam een buitengewone collectie van Mozambikaanse objecten aan, verzameld door de werknemers van het OAC.
kralenkleed