Japans topstuk ontdekt na 100 jaar in privébezit

kamerscherm

In juli 2018 was een belangrijke aanwinst kort te zien in Wereldmuseum Leiden (voorheen Museum Volkenkunde): een bijna vijf meter breed kamerscherm met 'Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki' gemaakt door de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga ca. 1836.

In dit verhaal lees je meer over dit unieke kamerscherm.

Een bijna vijf meter breed kamerscherm

Het Wereldmuseum wilde dit kamerscherm heel graag verwerven omdat het een sleutelstuk in de Japancollectie van het museum vormt; bijna alle voorwerpen, prenten, schilderingen, landkaarten, huis- en scheepsmodellen, modelpoppen en kledingstukken in onze collectie kunnen aan dit kamerscherm gerelateerd worden.
Het Wereldmuseum beheert de grootste collectie ter wereld van Kawahara Keiga (1786 - c.1860) en zijn studio: ruim 500 schilderingen. Het kamerscherm van Kawahara Keiga is een unicum omdat van Keiga geen enkel ander kamerscherm bekend is.

Elk detail in de voorstelling op het kamerscherm wordt uitgebreid bestudeerd en vergeleken met voorwerpen in de Japancollectie, zoals modellen van gebouwen op Deshima, modellen van ambachtslieden, prenten, schilderingen en kledingstukken.

Lees meer in het volledige verhaal.