Tempelfeesten op Bali

Uitgestrekte stranden, prachtige tempels, indrukwekkende rijstvelden en de perfecte surf scene. Dat is Bali. Althans, het beeld dat wij kennen… In BALI - Behind the scenes de expo tot januari 202 in het voormalig Tropenmuseum (Wereldmuseum Amsterdam) te zien was, ontdek je dat dit paradijselijke eiland ook onder druk staat, door massatoerisme en milieuproblematiek. Desondanks is de rijke cultuur nog springlevend.

Tempels spelen een belangrijke rol in de Balinese cultuur. Ze dienen als tijdelijke verblijfplaats voor goden en voorouders. Jaarlijks wordt de dag van de (her)inwijding van tempel met rituelen gevierd: een nieuwe bevestiging van de relaties tussen goden en mensen, macro- en microkosmos en onzichtbare en zichtbare wereld.
tempel
Tempelfeest in de Pura Dalem (dodentempel) van Budakeling, 2016